Info over banden en de betekenissen van de diverse aanduidingen op elke band.

Allereerst maar eens een verhaaltje over banden. Zoals veel mensen niet bij stil staan en wat ze ook niet belangrijk vinden is dat banden een product is waar je leven aan vast hangt. De banden zijn je enige contact met moeder aarde. Om het maar even duidelijk te maken het contactvlak van een band is niet meer dan je handpalm. Niet echt groot dus, maar met dat stukje moet je wel de grip en de betrouwbaarheid van een band hebben. Een band die niet echt goed ontwikkelt wordt zal ook nooit goede prestaties op de weg zetten. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Bij elke bandenzaak kun je wel banden kopen waar een naam aan hangt die zeer onbekend is en waar een prijskaartje aan hangt die nooit hoog zal zijn. Men kijkt dan naar de prijs maar niet meer naar de kwaliteit. Hoe duurder je band hoe meer dat die door ontwikkeld is en dus echt wel goed getest is. Een goedkope band wordt niet doorontwikkeld en heeft dan ook mindere prestaties dan een band die wat meer kost en dus meer door-ontwikkeld is. Om dat duidelijk te maken zal ik een voorbeeld nemen: Om dit te kunnen beamen zal je eens moeten rijden met banden van een goedkoop merk en daarna met een zelfde band maar dan van een duurder merk. Je zal het verschil direct merken vooral bij natte weersomstandigheden.

Daarom adviseer ik dan ook een band, die misschien wel duurder zal zijn, maar daar ook zijn prestaties voor weg zet. Zo heb je op een band ook verschillende coderingen staan. Onder andere de snelheid codering. Die codering wordt aan gegeven met s(sr) t/m z(zr) en die codering staat voor het volgende:

SNELHEIDSINDEX

Aanduiding

Maximum
snelheid km/u

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W

270

Y

300

ZR

boven 240

 

 

 

Deze coderingen zijn zeer belangrijk en mogen niet verdraaid worden. Het is verboden om een band van b.v. 98T een band op te leggen van 85S. Oftewel je mag geen band terug monteren van een lagere snelheid codering. Dit is omdat de snelheids codering bij de desbetreffende auto hoort. Bijv. de auto heeft een top van 191 km/h dus moet daar een H band op. Dit is omdat een band is gemaakt tot die snelheid. Daarboven zijn de prestaties weg en wordt de band te warm. Ook hier zijn de prijzen weer lager bij een T band dan bij een V band. En als er een ongeluk gebeurd en ze moeten de auto technisch keuren dan ben je niet verzekerd meer want de banden horen niet op de auto ( Dit geld voor sommige verzekeringen).Een hogere snelheid codering is wel toegestaan. Allemaal dingen waar men rekening mee moet houden.

 

Als je in België komt dan moet je aan voldoen bij de keuring. Ook is het in België verplicht om 4 dezelfde banden onder de auto te hebben zitten. Daarin tegen is dat in Nederland heel anders. Je moet op elke as dezelfde banden hebben voor en achter verschillend is toe gestaan. Ook is het van belang om op de aangedreven as 2 banden te monteren met dezelfde profiel diepte ,bijvoorbeeld als je een band kapot rijd dan moet je zorgen dat je de banden wisselt of 2 nieuwe banden koopt. Dit is om te zorgen dat de auto niet gaat trekken en nog veel belangrijker de differentiëlen kunnen er niet goed tegen als dat de ene kant van het differentieel meer omwentelingen moet maken als de andere kant. Ze kunnen er door kapot gaan. Daarom worden er ook op een 4x4 4 nieuwe banden gemonteerd als ze versleten zijn net als bij een Subaru Impreza en de Volvo Cross Country want die zijn ook 4x4. Heb nog een dingetje voor zover en dat is het DOT nummer. Dit nummer kan je vertellen van wanneer de band is. Een soort van bouwjaar. Op de band staat altijd een 3 of 4 cijferig nummer. Dit nummer staat altijd in een verdiept stukje aan de zijkant van de band. B.v.: 0902 de eerste twee cijfers staan voor de week en de laatste  twee voor het jaar dus deze band is van de 9de week van 2002. Ook kan erop staan 418 (driehoekje(sorry maar weet niet hoe ik die moet maken)) dat driehoekje wil zeggen dat de band in de jaren 90 is gemaakt. Dus 418. staat voor de 41ste week van 1998. Een band van 5 jaar of ouder zijn banden die je beter niet meer op je auto moet laten monteren. Deze banden liggen er al zo lang dat ze hard zijn geworden en dat ze niet meer helemaal aan de eisen voldoen .Dit komt omdat rubber niet eeuwig vloeibaar blijft het wordt hoe langer het ligt hoe harder. Een band gaat dan ook vaak scheurtjes vertonen. Deze banden zijn dan ook zeer gevaarlijk ze kunnen spontaan uit elkaar klappen. Wat ook nog belangrijk is bij een band is de band op spanning te houden. De banden om de week even controleren of ze nog op spanning staan. Bij banden die laag/plat zijn is het nog veel belangrijker, want als zo'n band zacht staat zal je dat niet kunnen zien. Als je met deze band gewoon blijft doorrijden dan loopt ie warm en heb je kans dat ie of kapot gaat of dat ie zo warm wordt dat ie in brand vliegt. En als een band in brand vliegt dan krijg je hem niet meer geblust met alle gevolgen van dien.

 

 

Welke coderingen kan men vinden aan de zijkant van een band

 

De cijfers en letters op de zijkant van uw  band geven informatie over de band zelf, zoals maximale snelheid en draagvermogen.
Onderstaande tabel geeft de verschillende woorden en cijfercombinaties weer.


Laten we de eens een michelin 225/45R17 primacy HP 91 V bekijken. (voorbeeld)

Michelin Primacy HP  
productnaam

225 -
Sectiebreedte in mm

45 -
Hoogte en breedte verhouding in %

R -
Radiaal constructie

17 -
Velgdiameter in inches

91 -
Index draagvermogen van de band. In dit geval 710 kg bij een juiste bandenspanning.

V -
Maximum toegestane snelheid voor de band. In dit geval 240 km/u. (zie eerder genoemde tabel)

Steel Belted Radial -
Wijze van bandconstructie

DOT -
Goedkeuringsmerk van het Amerikaanse Department of Transport (zie eerdere uitleg)


E4 0213760 -
Europees goedkeuringsnummer.

Made in duitsland -
Het land waar uw  band geproduceerd wordt

 

 

Winterbanden


De typisch Nederlandse weersomstandigheden kunnen tot onveilige verkeerssituaties leiden. Vooral regen, diepe rijsporen met water, en afgevallen, glibberige bladeren zorgen vaak voor onverwachte gladheid. De winterband is uitermate geschikt voor de Nederlandse weerstypen, met name bij +
7°C en lager. Bovenal geeft de winterband u veel meer veiligheid dan de zogenaamde zomerband. De winterband blijft bij lagere temperaturen grip behouden, is koersvast, heeft een betere wegligging en vermindert de kans op aquaplaning. De zomerband verliest, vanwege de samenstelling van het rubber, geleidelijk grip. Bovendien is het profiel van de zomerband veel minder geschikt om regen, sneeuw en vuil te verwijderen. Bij lagere buitentemperaturen heeft uw auto met zomerbanden dus veel minder tractie-, rem- en stuurvermogen.

 

Voor een optimale veiligheid in de winter en voor goede prestaties is het evenwel niet voldoende om alleen op de aangedreven wielen winterbanden te monteren. Wanneer u op een auto met voorwielaandrijving alleen op de vooras winterbanden laat monteren, dan verbeteren de prestaties bij het optrekken, maar de auto raakt aan de achterkant eerder uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien. Voor een auto met achter-wielaandrijving geldt het volgende. Wanneer u alleen op de achteras winterbanden laat monteren, dan zullen de prestaties bij het optrekken wel verbeteren, maar de auto zal aan de voorkant eerder uit balans raken waardoor deze in bochten eerder rechtdoor zal

 

 

Run on Flat banden.

 

Wat zijn RunOnFlat banden en wat doen ze nu daadwerkelijk. De oorsprong bevind zich eigenlijk al heel wat jaren terug toen Michelin de TRX banden uitvond. Dit concept is verder door gedacht en daaruit is de RunOnFlat band onstaan. Deze worden steeds meer toegepast bij diverse auto fabrikanten omdat het diverse voordelen heeft zoals ruimte besparing in de auto en voornamelijk het onderstaande:

 

 

De Run On Flat-band doet precies wat hij belooft: hij stelt u in staat nog 80 kilometer met 80 km/h te rijden met uw auto met een lekke band of een klapband. Zo vreemd als het ook klinkt, de versterkte zijkanten van de band dragen het gewicht van de auto ook als de lucht uit de band is. Dus of u nu op weg naar huis bent of onderweg naar die belangrijke voetbalwedstrijd van uw zoon, Run On Flat-technologie zorgt ervoor dat u er veilig en zonder vertraging aankomt.

 

 

Het ultieme in veiligheid en comfort

 

Als uw auto eenmaal is uitgerust met Run On Flat-banden is het gevaar van een klapband op de snelweg volledig verdwenen. En dat niet alleen, ook het verwisselen van een band in de berm zal verleden tijd zijn, evenals het lange wachten op de wegenhulp. Run On Flat-banden houden u op de weg en zorgen ervoor dat u uw bestemming bereikt. U moet wel rekening mee houden dat een eenmaal lek gereden ROF band niet gerepa-reerd mag worden. Dus dit zal altijd een nieuwe kosten.

 

RunOnFlat banden mogen alleen gemonteerd worden op auto’s die ontworpen zijn voor deze banden en moeten zijn uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem.

 

 

Dit was een voorbeel van de Good-Year maar niet alleen hun maken een ROF band maar meerder fabrikanten alleen word het daar anders genoemd. Zo heet het bij  PirelliEufori@  bij Dunlop – DSST  bij Continental SSR bij Michelin Zero Presure. Verder zijn de andere merken er niet mee bezig en zal het in de loop der tijd wel uitgebreid worden met andere merken en type’s.

 

 

Ik denk dat ik met dit verhaaltje wel heb duidelijk gemaakt hoe belangrijk een band is en wat een band inhoud. Dus wees zuinig op de banden en houd ze goed bij.

 

 

 

Lowering.nl | All rights reserved | © 2007 | info@lowering.nl
   made by Mark Moerenhout | Bas Moerenhout | © 2007