We hebben de volgende afstellingen van het onderstel van de auto:           

1. De wielvlucht  

2. Askanteling

3. Sporing       

 

  Wielvlucht.

De definitie van wielvlucht is de binnen/ of buitenwaartse hellingshoek aan de bovenzijde van het wiel ten opzichte van een verticale lijn die loodrecht door het wiel loopt. De wielvlucht is positief indien de bovenzijde van het wiel naar de buitenzijde van het voertuig afwijst. De wielvlucht is negatief indien de bovenzijde van het wiel naar de binnenzijde van het voertuig wijst. Zie tekening hieronder:

 

 

 

 

 

 

 Positieve wielvlucht                       nul                           Negatieve wielvlucht

Zoals je hierboven al kunt zien zal een overmatige positieve wielvlucht in korte tijd slijtage laten zien aan de buitenzijde van de band. Een overmatige negatieve wielvlucht in korte tijd slijtage laten zien aan de binnenzijde van de band. De auto's van tegenwoordig een negatieve wielvlucht omdat dit de voor 2 dingen zorg draagt. Het zorgt voor een verbetering van de wegligging en voor verbetering van de stabiliteit. Een positieve wielvlucht komt eigenlijk niet meer voor, omdat men er nu achter is dat dat voor een zeer slechte wegligging zorgt en de veiligheid dus niet ten goed komt. Nu hebben we nog een ding wat betreft wielvlucht. We gaan het nu alleen maar over negatieve wielvlucht hebben. Een wiel wat dus negatief staat heeft de eigenschap om naar binnen te lopen het wiel duwt dus altijd naar binnen toe. De wielvlucht moet dus links als rechts even schuin staan is dit niet het geval dan zal het ene wiel harder naar binnen duwen dan de ander en zal zo zorgen dat de auto trekt naar links/rechts. Is dat wel gelijk dan zal de auto altijd netjes rechtdoor lopen en hebben we de ideale afstelling. Hoe negatiever het wiel hoe beter de wegligging zal zijn maar gaan we hem extra negatief zetten (buiten de fabrieks toleranties) dan zal de wegligging verbeteren maar de banden snel een schuine slijtage creren. Deze afstelling is voor elke auto voor te stellen en voor sommige auto's ook achter.

Dus even kort samengevat: De negatieve wielvlucht zorgt ervoor dat de wegligging in bochten verbetert.

De fabrikant geeft de waardes op waar de auto het beste op rijd dat testen ze allemaal uit en met die afstellingen worden al die type auto's dan afgeleverd.  Ook geeft de fabrikant een marge aan waar je binnen moet blijven. Die afstellingen zullen dus nooit zorgen voor een overmatige bandenslijtage.

 

 

 

Askanteling.

 

Askanteling is de achter- of voorwaartse helling van de fuseepennen of fuseekogels gezien vanaf de zijkant. De askanteling is altijd positief. Dit houdt in dat de veerpoot altijd schuin naar voren gericht staat. Er zijn uitzonderingen zoals de oude citron's die hadden een negatieve askanteling wat ook echt voor geen meter rijd. Hieronder een tekeningetje waar je op kan zien wat negatieve en positieve askanteling inhoud:

Voorzijde auto                    Achterzijde auto

 Negatieve askanteling                   Positieve askanteling

Dit verhaaltje kan je vergelijken met de voorvork van je fiets die staat ook schuin naar voren. Denk je eens in wat er zou gebeuren als je wiel recht onder je frame zou staan en je dan over een hobbel zou rijden. je zou de macht over je stuur kwijt raken en onderuit gaan. Misschien dat je vroeger wel eens hebt geprobeerd om met je stuur omgedraaid te rijden. Dan merkte je dat als je je stuur los liet dat hij vanzelf terug draaide met het wiel naar voren. Nu een auto heeft dit zelfde principe de wielen staan naar voren gebogen onder de auto wat dus zorgt dat je een koersvastheid creert. Dit houdt in dat als je je stuur draait en je laat hem los dan komt het stuur nagenoeg helemaal terug in zijn rechtuitstand (de stand van het stuur als je gewoon recht voorruit rijd). De dempers kunnen op deze manier beter de klap opvangen van hobbels zonder dat je ineens de macht over het stuur verliest. Een te positieve askanteling veroorzaakt: zwaar sturen, gevoelig voor zijwind.  En een te negatieve askanteling zal zorgen voor een vermindering van de stabiliteit van de auto. Ook moet de askanteling links en rechts hetzelfde zijn doe je dit niet dan komt het ene wiel verder naar voren te staan dan de andere en dan krijg je weer het effect dat het wiel wat het verst naar voren staat naar de kant beweegt van het andere wiel. Zie de tekeningen hieronder:

Van bovenaf gezien kunnen we nu zien dat als het rechterwiel negatiever staat dan links dat de auto naar rechts zou kunnen weg lopen.

 

Van bovenaf gezien kunnen we nu zien dat als het linker wiel negatiever staat dan rechts dat de auto naar links zou kunnen weg lopen.

Conclusie betreft askanteling: Askanteling zorgt dus voor een goed rechtuit stabiliteit en voor een prettige wegligging en een stukje stuur gedrag

 

Sporing.

Sporing is de gemeten afstand tussen de wielen aan de achterkant of aan de voorkant ligt eraan hoe je het gaat bekijken. Toespoor houdt in dat de wielen aan de voorzijde dichterbijstaand dan aan de achterzijde van hetzelfde wiel. Uitspoor houdt in dat de wielen aan de voorzijde verder van elkaar staan dan aan de achterzijde van hetzelfde wiel. Te veel toespoor heeft slijtage aan de buitenkant van de band als gevolg, de auto stuurt zwaarder en heeft eerder onderstuur neigingen. Te veel uitspoor heeft slijtage aan de binnenkanten van de banden tot gevolg, zenuwachtig stuurgedrag en slechte centrering van het stuur. Hieronder plaatsjes waarop je kunt zien wat toespoor en wat uitspoor inhoud:

                 

Negatieve sporing Positieve sporing

Deze afstelling kan ook achter afstelbaar zijn bij sommige autos. Sporing achter is dus net zo belangrijk als de sporing voor. De sporing is verstelbaar per zijde want elke spoorstok heeft een verstelbare kogel erop zitten. Alleen de oudere types golf 2 en enkele types 1 en de polo hebben deze mogelijkheid niet wat vaak uitmond in een scheef stuur. De stand van het stuur is dus te bepalen door de sporing te gaan verstellen. Door het stuur dus recht te zetten en de sporing links als wel rechts gelijk te maken krijg je dus een recht stuur. Een scheef stuur houd dus in dat je sporing afgesteld moet worden of omdat er iets niet helemaal goed is aan de auto. Dit kan ik je allemaal laten zien als je bij mij je auto laat uitlijnen dat is dan makkelijker uit te leggen. Daarom moet je je auto ook uit laten lijnen als je ergens tegenaan hebt gereden met een behoorlijke snelheid en je stuur staat daarna scheef. Dus als je auto zeer gevoelig is op de weg, meestal in combinatie van brede banden kunnen we dat een stukje tegen gaan door de sporing negatiever te zetten dan voelt hij steviger aan. Ook met de sporing moeten we binnen de specificaties blijven van de fabrikant om niet de banden schuin te laten afstellen.

 

 

 

Nu het volgende. Ik heb verteld dat je banden schuin afslijten bij foute sporing maar ook bij foute wielvlucht. Nu vraag je je natuurlijk af hoe kan ik dit zelf zien. Dit is als volgt: je kunt zien of het een foute wielvlucht is al EEN van de banden schuin is afgesleten aan de binnen of de buitenkant. Het kunnen ook twee banden zijn maar dat komt maar heel weinig voor.

Is het een foute sporing dan zijn ALLEBIJ de banden schuin afgesleten. Dit geld alleen voor de banden voor. Achter is het een ander verhaal daar kan wel het ene wiel schuin zijn afgesleten en de andere niet. Dit komt omdat deze as niet stuurbaar is dus allebei de wielen kunnen dan afzonderlijk gesteld kunnen worden. Achter is daarom ook moeilijk te zien of de wielvlucht of de sporing niet goed staat. Als het schuin afgesleten is staat een ding vast het zit niet goed achter en je auto is toe aan een goede uitlijning.

Mocht je dus een van deze dingen constateren dan raad ik je aan om je auto eens uit te laten lijnen. En dan zeker bij een goede vakman en niet bij Kwik-Fit of een of andere goedkope zaak, want een ding is dan zeker goedkoop wordt duurkoop. Uitlijning is een vak wat zeker niet onderschat moet worden.

 

Om het verhaaltje nog wat ingewikkelder te maken ga ik het nu even over "als een spin over de weg gaan" hebben. De meeste mensen weten misschien wel wat dat inhoud. Als een spin over de weg gaan wil zeggen dat als je langs de achterkant kijkt de achterwielen naast de voorwielen staan zoals op het tekeningetje hieronder:

Dit is een verschijnsel wat vaak optreed na een schade die niet goed gerepareerd is. Deze auto is dus eigenlijk technisch total loss. Of als de achteras scheef onder de auto gemonteerd wordt dan krijgen we ook dit effect. Soms is het probleem weg te halen door de achteras recht te zetten. Dit is niet echt te merken of je het moet goed verkeerd staan. Als je een goed gevoel hebt dan kan je het zelf ook voelen. Wij als specialisten merken dit vaak wel. Zoals je ziet moet je dus ook continu tegensturen om de auto recht over de weg te laten gaan. Dit zal naar verloop van tijd ook zichtbaar kunnen worden aan de banden dan zijn alle banden een beetje vreemd afgesleten.

 

Wat voor soort uitlijningen bestaan er:

We hebben 3 manieren van uitlijnen. Om deze allemaal uit te moeten leggen is het eigenlijk iets te ingewikkeld als leek zijnde. Ik wil er 2 behandelen. Als je je auto ooit eens hebt uit laten lijnen hebben ze je misschien wel gevraagd of hij 2-punts of 4-punt uitgelijnd moet worden. Nu 2-punts uitlijning houdt in dat ze alleen de voorwielen opmeten en stellen en de achterwielen laten staan zoals ze staan. Als je achteras dus scheef staat of de sporing dat is de kans aanwezig dat je stuur scheef staat tijdens het rijden. Dit komt door het voorbeeld wat ik hierboven heb besproken. 4-punts uitlijning houdt dus in dat ze alle vier de wielen opmeten en dus ook alle vier de wielen afstellen mits dit natuurlijk noodzakelijk is. Het is dus altijd raadzaam om je auto 4-punts uit te laten lijnen of je nu een starre achteras hebt of niet, want ook een achteras is soms wel wat te verstellen.

 

Tot slot.

We hebben nu dit allemaal doorgenomen en komen tot de volgende conclusies: Foute wielstanden zullen zorgen voor extra bandenslijtage, een zelf sturend effect (het stuur draait zichzelf zonder dat we eraan zitten), scheef wegtrekken van het voertuig. Als links en recht een te groot verschil in afstelling hebben treden de laatste 2 klachten het meeste op. Onder wegtrekken van een voertuig verstaan we dus dat het voertuig wegloopt zonder dat we het stuur verdraaien. Het advies is dus om de 10000 km de uitlijning te laten controleren aangezien een auto met de jaren speling krijgt of verschillende delen van de auto waardoor de uitlijning verloopt. Ook hoor ik vaak zeggen:" ik heb mijn veerpoten vervangen of wiellagers en weer in elkaar gezet maar hij rijd gewoon recht voorruit." Dat klopt misschien ook wel, omdat je het geluk hebt dat je toevallig de wielen ongeveer weer gelijk hebt gezet. Ook zijn er auto's waarbij de uitlijning compleet verkeerd staat maar toch recht rijd. Dit komt omdat sommige auto's nou eenmaal gevoeliger op bepaalde Afstellingen zijn dan andere auto's. Dus het verhaaltje van hij rijd toch goed wil nooit niks zeggen. Het wordt dus aangeraden als je maar iets van je ophanging loshaalt door of bouten los te draaien of door delen te vervangen de auto opnieuw uit te laten lijnen want niemand zal het voor elkaar krijgen alles weer precies hetzelfde terug te zetten als dat het eronderuit is gehaald. Ook al kan je natuurlijk die 1 van de 100 zijn. Het is dus nooit onverstandig, want rij je toch door en je banden zijn kaal na 10000km dan weet ik dat ze zich afvragen hoe dat kan. En ze staan er dan niet bij stil dat ze ooit eens wat los hebben gehad. Het is zonde van je geld je had er nog veel km mee kunnen rijden. Nog even dit laat je auto dus altijd uitlijnen bij een goed bedrijf die weet waar hij mee bezig is vraag ze wat en als ze er moeilijk om doen om antwoorden te geven zit je verkeerd een bedrijf waar je op al je vragen antwoord krijgt zit je beter. Maar wees op je hoede want het is makkelijk om te zeggen dat ze wat afgesteld hebben terwijl ze het misschien niet hebben gedaan en daar moet je dan alsnog voor betalen.

 

Mijn advies dus: Wees verstandig en laat hem regelmatig even controleren het kost wat geld maar minder als dat je weer 2 nieuwe banden moet kopen na 10000km.

 

Mochten er na deze uitleg nog vragen zijn stuur gerust een mailtje.

 Lowering.nl | All rights reserved | © 2007 | info@lowering.nl
    made by Mark Moerenhout | Bas Moerenhout | © 2007